Trei concluzii de la ProWein

Au trecut emoțiile de la ediția din acest an, deci se poate de făcut câteva concluzii la rece, pe capul treaz. Despre vinuri în lume și locul Republicii Moldova în această lume.

1. Moldova nu este buricul pământului. Nu trebuie să ne îmbătăm cu iluzia că avem cele mai bune vinuri din lume, recorduri de producere, cele mai deosebite soiuri, etc. Da – avem vinuri bune, avem soiuri locale, avem tradiție în vinificație, avem o legendă a noastră – dar toate astea le au și alții, deci, NU trebuie să uităm niciodată că avem de existat într-o competiție enormă cu restul lumii. Așa a arătat standul nostru de sus la ProWein – 180 de m2 pe colțul drept; în stanga – nici jumătate de hală nu cuprind în fotografie. Iar hale de acestea, ba chiar și mai mari, au fost tocmai 9; unele țări au câte un pavilion propriu, de zeci de ori mai mare decât standul Republicii Moldova.

Credeți că doar Franța, Italia, Germania sunt marii noștri competitori?

Uruguai, Canada, Brazilia, Chile – toate lumea face vin. Toată!

Deja depinde de măiestria fiecăruia de a se promova. Standul nostru mi s-a părut frumos, cel puțin, mai bun ca al României, de exemplu.

Republica Moldova a participat cu un stand comun la ProWein (Albăstrele Wines, Rădăcini, Alianța Vin, Asconi, Bardar, Basavin&Co., Călărași Divin, Carpe Diem, Castel Mimi, Chateau Vartely, Cricova, Vinăria Dac, DK Intertrade, Doina Vin, Equinox, Et Cetera, Ever Vin, Fautor, Gitana Winery, Imperial Vin, Maurt, Migdal-P, Mileștii Mici, Minis Terrios, Mold-Nord, Pelican Negru, Purcari, Bostavan, Sălcuța, Timbrus, Vinăria din Vale, Vinăria Poiana, Vinuri de Comrat, Wine International Project).

Dar, totuși, una din companii (Suvorov Vin) a mers cu un stand separat. Nu știu din ce cauză și nu știu dacă a avut de câștigat din această separare…

2. Moldova pierde competiția prețurilor.  Este o generalizare, o afirmație subiectivă, nimic bazat pe studiu exaustiv. Dar, asta a fost impresia mea la ProWein. Plină lumea de vinuri la 2-5 euro sticla, bune și foarte bune. Nu cred că ași găsi în Moldova un vin de 2 euro (40 lei) din calitatea gustată acolo. Toate roseurile de Provence din imaginea de mai jos sunt în categoria 2-5.99 euro și toate vinurile pe care le-am încercat la întâmplare au fost extraordinare. Și erau vreo 8 standuri numai cu astfel de roseuri de Provence.

Niște Bordeaux-uri: 2,5 – maxim 7 euro.

Vinuri din artileria grea – 9 euro sticla! Da, sunt prețuri Ex Works (mai trebuie de adăugat taxe, transport, etc). Da, avem și noi excepții (de exemplu, nu știu dacă găsești în Europa un champennoise de 5 euro pe raft, cum e Cuvee Prestige la noi), dar, mă voi repeta – impresia generală e că pierdem competiția preț/calitate în raport cu multe țări ale lumii.

3. Moldova a început să se promovează mai bine. Mulțumim embargoului rus. Am vizitat trei ediții consecutive ale ProWeinului și mă bucur să constat un progres în pregătirea și lucrul echipei la stand. Oamenii nu mai vin în „turism” la ProWein, ci la lucru. Meetinguri pregătite din timp, tema de acasă făcută, contacte noi. Mulți obosiți de stat în picioare peste zi la expo, că nu mai aveau chef de ieșit seara în oraș.

Unde mai pui că după Prowein, majoritatea au plecat la Chengdu, China, la o altă expoziție internațională. Să nu credeți că este chiar așa de ușor și funny cum pare în pozele de pe Facebook: zboruri de 8-9 ore, escale din cele mai răsucite (că așa-i mai ieftin), rătăciri prin orașe unde nu ai Google, da ești presat să ajungi la timp; mâncare pe apucate, la prețuri cosmice; comunicare în limbi străine – toate acestea înseamnă o altă față a medaliei la poza cu halba plină sau piesajele frumoase postate pe Facebook. Datorită profesiei, am fost în nenumărate deplăsări peste hotare: cu politicieni, oameni de afaceri, artiști, etc. Niciodată nu am văzut o echipă atât de muncitoare, veselă, unită, insistentă ca cea a vinificatorilor din Moldova. Când concurenții stau așa aproape în numele unui viitor comun, cred că țara are șanse.

Pe lângă lucru în echipă, am avut și bannere, de exemplu, chiar la intrarea principala în Messe Nord, cum ar veni Moldexpo al lor.

Cred că a costat scump această plăcere, dar orice promovare costă. Oficiul Național al Viei și Vinului a fost susținut în această expoziție de partenerul său strategic – Proiectul de Competitivitate al USAID și Guvernul Suediei.

Cum a fost la ProWein mai puteți citi aici, aici și aici.

Să sperăm că vocea Wine of Moldova s-a făcut auzită la ProWein și la următoarea ediție vom fi și mai puternici!

Comentează

comentarii

You may also like...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *