Spumant la cutie metalică: da ori ba?
Apriori Wine s-a remarcat recent cu un produs nou pentru piața noastră: spumant în cutie metalică, așa numitele „can”-uri, cunoscute mai ales în industria berii și a băuturilor răcoritoare. Sunt disponibile, deocamdată, trei produse: Glera brut (sec), Muscat alb dulce și Muscat rose dulce.
Vinurile sunt produse prin metoda Charmat (ASTI), aceeași materie primă din care se produc spumantele Apriori Wine în sticle clasice de 750 ml. Recipientele CAN cu un volum de 250 ml costă 20 lei bucata (1 eur).
A fost achiziționată o linie de îmbuteliere aparte pentru acest tip de ambalaj, adaptată pentru lucru cu specialiști din Italia. „CAN”-ul este mai ieftin decât sticla și, respectiv, face produsul mai ieftin și accesibil.
Este un produs care sparge tiparele și din această cauză a reușit să adune reacții. Am primit zeci de întrebări legate acest produs. Da sau ba?
La nivel de tehnologie a produsului, există o mică diferență față de cel din sticlă. Presiunea atmosferică în „can” e mai mică (2-2.5 bar), față de cea din sticlă (4-5 bar). S-a făcut o degazare mecanică a spumantului, deoarece cutia nu rezistă la presiune mai mare. Consumatorul poate sesiza această diferență printr-o perlare mai redusă în pahar; totuși, prezumându-se că acest produs e servit direct din ambalaj, nu din pahar.
Cadrul legislativ nu prevede noțiunea de spumant cu presiunea mai jos de 4 bar, de aceea, pentru a putea certifica produsul, producătorul l-a numit vin „perlant”, deși în sine este totuși un Charmat.
Soiul utilizat pentru vinul brut e Glera (cunoscut pentru vinurile Prosecco). În cazul celor dulci, vorbim de Muscat, cu un conținut de alcool de 7%, obținut prin oprirea procesului de fermentație cu frig, atunci când produsul ajunge la concentrația alcoolică dorită.
Le-am gustat pe toate trei, evident, cel mai aproape de sufletul meu a fost „brutul”.
Produsul are plusuri și dezavantaje.
Evident, nu veți putea aprecia corect culoarea acestui vin, implicit perlarea. Evident, nu veți putea aprecia în deplină măsură profilul aromatic al vinului servit într-un astfel de ambalaj. Nu degeaba învățăm lumea să servească vinurile din pahare potrivite, la lumina, temperatura și contextul necesar. Nu în ultimul rând, forma prin care se face livrarea lichidului în cavitatea bucală, nu e cea mai reușită pentru evaluarea obiectivă a gustului.
Dar, cred că producătorul nici nu se așteaptă ca acest produs să fie servit la curtea regală sau la cine în castel.
Pe de altă parte, produsul este foarte comod la plajă, iarbă verde, la festivaluri, în parcuri — oriunde e greu să respecți eticheta clasică de servire a vinului. Personal, am gustat acest vin după o rundă de alergat la natură. Am servit și câțiva prieteni, în general cunoscători de vinuri, care l-au apreciat. Am auzit și alte argumente în favoarea lui: doza de 250 ml e perfectă pentru o persoană, iar în frigider „încape perfect pe poliță”. 🙂
Au mai existat tentative în trecut pe piața locală cu acest produs, dar care nu prea au avut succes comercial. Acum, se pare că momentul e mai prielnic. Reprezentanții Apriori spun că au comenzi repetate și vânzările au luat foc, susținute și de o campanie de marketing cu circa 100 de influenceri.
Felicitări Apriori pentru curajul de „simplica” servirea spumantului, de a scoate sticla de „șampanie” de pe masa de Anul Nou, Paști și zile de naștere și a o aduce mai aproape de uzual. Pentru o alternativă berii și cocktailurilor alcoolice servite în același timp de ambalaj.
Reusita idee ! La fel si la gust !!!