Micii producători de vin vor un Cod al calității
Membrii Asociației Micilor producător de vin „Dionysos” au inițiat discuții privind adoptarea unui Cod al calității — document intern ce va seta standardele la producerea „vinurilor de autor” și a „vinului de terroir”. Un prim draft al codului a fost dezbătut ieri, într-o a Consiliului Asociației.
În baza acestui cod, Asociația își va dezvolta propria marcă distinctivă, „Vin de autor”. Marca va fi aplicată — sub formă de hologramă — pe cele mai bune vinuri ale micilor producători. Codul va descrie standardele de calitate a „vinurilor de autor”, iar o comisie independentă va face evaluarea organoleptică a vinurilor. Doar acelea care vor obține un anumit scor la evaluarea în orb, (urmează a fi decis: s-a discutat 86 puncte – echivalentul medaliei de aur la concursurile de vin), vor avea dreptul să utilizeze holograma „vin de autor” pe sticlă.
„După exemplele pozitive ale unor asociații similare de peste hotare, din Germania, de exemplu, vrem să valorizăm noțiunea de „vin de autor”. Să avem un Cod calitativ care reglementează toate etapele procesului de producție. De la cultivarea viței de vie până la comercializarea vinului, promovând excelența, autenticitatea și sustenabilitatea”, a spus Arcadie Foșnea, președintele Asociației.
„Suntem deja peste 70 de membri în Asociație. Este timpul să setăm standarde care ne definesc. Nu doar simpla noțiune de „mic producător”, ci aceea de „vin de autor”, adică de o calitate, unicitate de o valoare suplimentară”, a spus la rândul său vinificatorul Ilie Gogu.
El a opinat că, probabil, nu toate vinurile micilor producător vor trece de acest „filtru al calității”, dar anume asta va constitui un imbold pentru performanță.
Pe de altă parte, vinificatorul Sergiu Gălușcă a spus că Asociația ar trebuie să comunice mai intens realizările micilor producători și, într-un final, să contribuie la creșterea vânzărilor.
„Transparența și independența este crucială în acest proces. Probabil, comisia de evaluare ar trebuie compusă 100% din membri externi, ca lumea să creadă: vinurile cu holograma „vin de autor” au fost alese de cei mai buni experți, în cel mai obiectiv mod posibil”, a subliniat la rândul său Natalia Efros, de la vinăria AlterEgo.
Membrii Consiliului au decis că vor examina acest cod într-o Adunare generală a Asociației. Se presupune că la prima etapă, micii producători se vor concentra asupra delimitării și promovării „vinurilor de autor”, ia ulterior: la vinurile cu concept de „terroir”. Se are în vedere vinul produs în condiții deosebite, fie în landșafturi unice, în zone cu microclimă deosebită sau cu particularități locale tradiționale.