Cum alegem o sticlă de vin?
În secolul XXI nu mai este suficient să faci un vin bun ca să ai succes. Vinul bun trebuie să aibă și „haine” pe măsură: ambalaj, sticlă, dop de calitate, capsulă, etichetă, etc. Mi-au ieșit în față anul acesta câteva vinuri care s-au deosebit, în primul rând, prin ambalaj. Cunosc și un caz în care două vinuri turnate în două sticle diferite au avut succes comercial diferit.
Am ignorat până acum industriile conexe vinului, dar cred că ar fi interesant să abordăm pe Fine Wine și teme legate de dop, etichete, sticle. Astăzi, aș vrea să facem o incursiune generală în tema sticlelor de vin, iar pe viitor — dacă credeți interesant — am putea detaliza aspecte legate de sticlele din Republica Moldova.
Fiecare sticlă de vin poate spune câte ceva despre conținutul său, fără a fi desfăcută! Forma, gâtul sticlei, umerii, curburile mai înalte sau mai joase, greutatea, culoarea și transparența — toate acestea îți pot dezvălui din start câteva secrete despre vin.
Mai jos, sunt patru dintre cele mai comune și răspândite sticle de vin în lume: Bordeaux, Burgundy, Alsace (Rhein) și Champagne.
Bordeaux – caracterizată de umerii pronunțați care pornesc chiar de sub gât, este cea mai întâlnită sticlă pentru soiuri ca Merlot, Cabernet Sauvignon, Sauvignon Blanc sau Muscat.
Burgundy – este o formă de sticlă din secolul XIX, cu o linie simplă și elegantă, dată de umerii căzuți. În sticlele Burgundy, de regulă de culoare deschisă galben pai, găsim în special Pinot Noir și Chardonnay.
Alsace/Rhein – se remarcă prin forma suplă si prin faptul ca este de multe ori întâlnită cu închidere cu filet. Este folosită, în general, pentru Riesling, Pinot Gris, Pinot Blanc și Traminer.
Champenoise – o sticlă robustă, impunătoare prin grosime și greutate, concepută astfel pentru a rezista la presiune, fiind folosită pentru șampanie și alte spumante. Culoarea sa, cel mai adesea verde champennoise, protejează conținutul de razele UV.
În ultimul timp, sunt tot mai solicitate sticlele atipice, care au un design complet diferit și care scot în evidență brandul. Aspectul estetic este un factor foarte important pentru poziționarea mărcii pe piață.
Am numărat în catalogul unei companii de ambalaje alimentare și farmaceutice din Europa aproape 600 de tipuri diferite de sticle pentru vin, spirtoase și bere. 600!
Greutatea și culoarea sticlei, la fel, pot influența decisiv alegerea unei sticle de pe raft. Mi-aduc aminte de experiența unui producător de vinuri care a înregistrat o creștere a vânzărilor cu 25% la Pinot Gris numai datorită faptului că a schimbat culoare sticlei, din olive — la transparentă, astfel ca clientul să vadă culoarea vinului.
Un rose cu o nuanță mai palidă precum cel din Côtes de Provence arată mai bine într-o sticlă cat mai transparentă, de culoare deschisă. De exemplu, Tokaj a ales transparența pentru a scoate în evidență culoarea specifică, aurie, asemenea mierii. Însă, deoarece culoarea vinului evoluează în timp, pentru vinurile predispuse învechirii, este recomandat să folosim sticle în culori opace. Cu cât sunt mai închise la culoare, cu atât vor filtra mai mult razele UV și astfel vinul se păstrează mai bine în timp.
Haina nu îl face pe om, dar în cazul vinului — ambalajul spune multe despre conținut!
PS: Dacă vă pare interesantă tema, like & share pls, vom încerca să vorbim și despre cazuri concrete!