Moldova: la 1 hectar de vie plantată, 5 sunt defrișate

Suprafața viței de vie din Republica Moldova descrește constant în ultimii ani, iar dacă trendul se va păstra, peste 10 ani, vom ajunge la jumătate din podgoriile exploatate în 2001. Datele au fost prezentate la Conferința națională a industriei vitivinicole, desfășurată astăzi la Chișinău.

“Conform datelor actuale, la 1 hectar de viță de vie nou-plantată, revin 5.2 hectare defrișate”, a comunicat Ștefan Iamandi, directorul Oficiului Național al Viei și Vinului (ONVV).  

blank

Potrivit datelor Biroului Național de Statistică, actualmente în Republica Moldova sunt raportate 116 mii hectare de viță de vie, dintre care 66,4 mii ha sunt plantate cu soiuri pentru vin (n.a. – restul, cu struguri de masă). Pe de altă parte, în Registrul de Stat al Viței de Vie, doar 45.5 mii ha sunt înscrise ca fiind suprafețe cu struguri pentru vin. “O echipă de experți analizează acum de unde a apărut acest decalaj în statistica oficială”, a subliniat directorul ONVV.

blank

Din totalul suprafețelor viticole, numai 10 mii de hectare au statutul de Indicație Geografică Protejată și doar puțin peste 1,1 mii hectare sunt cu soiuri autohtone de struguri. De exemplu, plantațiile de Rara Neagră înscrise în Registrul viei ocupă doar 220 hectare. 

Potrivit datelor ONVV, în 2023, exportul de vinuri din Republica Moldova a crescut, atât în expresie cantitativă, cât și valoric. Cu alte cuvinte, am exportat mai mult și mai scump. 

Pe de altă parte, producerea vinului, în ansamblu, a înregistrat o scădere față de anul precedent. Vinăriile au raportat o producere a vinului, în 2023, cu13% (sau cu -1,9 mln. dal) mai mică față de anul 2022 și cu 3% mai mică față de media ultimilor 5 ani.

blank

Conferința națională a industriei vitivinicole a întrunit circa 140 de participanți: reprezentanți ai sectorului, ai administrației publice, parteneri de dezvoltare, dar și invitați străini.

“Piața vinului descrește în lume”, a punctat Robert Joseph, un renumit formator de opinie în industria mondială a vinului, cronicar la Meininger’s.

blank

El a comparat situația actuală din vinificație cu experiența de navigație: sunt vânturi, valuri și curenți puternici, dar care pot fi favorabili, dacă se navighează corect. Robert Joseph a sugerat câteva accente, care ar trebuie puse mai mult pe vinuri fără alcool sau cu alcool redus; pe o piață a rose-ului și spumantelor în creștere; dar și pe destinații noi care promit creșteri, ca Africa, India, dar și anumite zone din Asia. Nu în ultimul rând, el a spus că Wine of Moldova are nevoie de un centru de distribuție comun în Uniunea Europeană, care să facă mai ușoară logistica pentru toate companiile interesate. 

blank

Iar, Eugen Boico, de la Publicis Moldova, a afirmat că brandul de țară Wine of Moldova are nevoie de o nouă poziționare. “În urmă cu un deceniu, după embargouri și crize, era nevoie ca sectorul însăși să creadă în afirmația că Vinul Moldovei e “o legendă vie”. După 10 ani, am demonstrat lumii, dar și nouă înșine, că așa este. Iar, ceea ce aud eu când duc vinuri peste hotare: “unexpected greath”, ar putea deveni noua noastră afirmație ambițioasă”.

Expertul a subliniat că noua strategie ar urma să fie discutată în detaliu cu sectorul și partenerii de dezvoltare.

You may also like...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *