Ștefan Iamandi: „S-au aliniat toate stelele pentru Wine of Moldova în Japonia”
La începutul lunii aprilie 2024, prima reprezentanță a Wine of Moldova peste hotare a fost deschisă în Japonia. Evenimentul a fost precedat de o vizită importantă a mai multor vinificatori. Despre rolul și scopul Wine of Moldova Japan am discutat cu Ștefan Iamandi, directorul Oficiului Național al Viei și Vinului (ONVV).
Ce este Wine of Moldova Japan? Ce statut are?
Este prima reprezentanță a Wine of Moldova peste hotare. A fost un moment emoționant personal, deoarece — de când sunt la ONVV, de circa zece ani — se tot discută despre reprezentanțe peste hotare. Dar așa și nu s-a făcut nimic. Deci, e prima noastră reprezentanță, în sfârșit, inaugurată.
În fapt, e o asociația neguvernamentală, în consiliul de administrație al căreia intră reprezentanți ai importatorilor de vin moldovenesc, reprezentanții ONVV și ai Ambasadei. Directoarea reprezentanței este Elena Iovu, o moldoveancă stabilită în Japonia. Prezența diplomaților este bine văzută în cultura japoneză, de aceea, Președinte de onoare este Ambasadorul nostru în Japonia, domnul Dumitru Socolan.
Membrii Asociației plătesc anual contribuții; la etapa incipientă, participă cu fonduri și ONVV. Asociația are dreptul să se numească Wine of Moldova Japan, în baza contractului de utilizare a mărcii Wine of Moldova semnat cu ONVV.
Asociația are deja un web site despre Vinul Moldovei în limba japoneză. Ea va organiza diverse evenimente și campanii de marketing pentru a promova vinurile Moldovei în Japonia și pentru a sprijini producătorii autohtoni pe această piață. Degustări de vinuri, food pairing, comunicarea cu sommelierii. Deci, ea va face tot ce face Wine of Moldova, doar că la nivel local, în Japonia, sub îndrumarea unei persoane de pe loc, care cunoaște specificul, cunoaște piața.
De ce anume în Japonia?
Răspunsul e simplu: s-au unit toți factorii favorabili. Avem un ambasador acolo, ES Dumitru Socolan, foarte activ. Mai departe, avem o persoană foarte activă – Elena Iovu – care lucrează cu vinul moldovenesc și e stabilită acolo. Avem vinificatori care își doreau să lucreze și a fost deschiderea Oficiului. Deci, patru piloni de bază pentru acest proiect. Dacă lipsește oricare din factori, e greu să miști carul din loc, dar așa, în Japonia s-au aliniat stelele pentru Wine of Moldova.
Și – dacă vreți – putem să îl tratăm ca un experiment. Japonia este o piață nouă pentru vinurile moldovenești. Încă nu avem o imagine acolo și avem șansa, măcar odată-n viață, să ne construim un brand de la zero, pe o foaie curată, respectând toate canoanele. Ca la carte. Și, din acest punct de vedere, putem învăța o lecție foarte importantă.
Exportăm în Japonia acum vinuri de aproximativ 600 000 de euro. Da, cifra nu este mare, dar potențialul e mult mai mare. Structura importului în Japonia e foarte diversă: consumatorul nipon nu e axat pe o singură țară, să zicem Franța. Nu, Japonia are importuri și din Georgia, și din Slovenia sau țări mai puțin cunoscute. Și, iată, aici am putea avea avantajul să începem de la zero cu o politică de brand corectă. Nu în ultimul rând – prețul de export în Japonia este cel mai mare, aproape dublu față de medie. Deci, putem să ne construim o imagine bună, pe o piață cu vinuri premium. Alături, avem Taiwan, Singapore, Hong Kong – piețe cu prețuri mari.
Mai urmează alte reprezentanței peste hotare?
Iarăși, voi spune, personal am o responsabilitate mare. Această reprezentanță este un “spărgător de gheață” și sper să fie un succes.
Anul acesta urmează să vedem cum funcționează, la nivel de idei sunt și alte țări. Dar, cred că nu în acest an, dar anul viitor, putem discuta despre noi reprezentanțe în alte țări.
Deschiderea reprezentanței a fost precedată de o misiune de afaceri la cel mai înalt nivel, au participat, practic, numai CEO și top manageri. Care a fost mesajul?
Vizita în Japonia a constat, de fapt, din două părți: o vizită de studiu finanțată de JICA (Agenția Japoneză pentru Cooperare Internațională) și deschiderea unei reprezentanțe Wine of Moldova în Japonia.
JICA a finanțat cazarea, întâlnirile cu somelierii, amatorii de vin și distribuitorii de vin. Oficiul a achitat biletele avia și transportarea mostrelor (600 de vinuri în total). Au fost directorii și top managerii de la 6 companii vinicole.
În cultura japoneză, reputația este o valoare de bază și contează să-ți faci o reputație bună. De asta, ne-am dorit să fim reprezentați la cel mai înalt nivel.
Și a fost totul organizat, într-adevăr, foarte pedant și profesionist. Întâlniri cu sommelierii, distribuitorii de vin, vizite în regiuni viticole, totul a fost organizat bine, un program de cinci zile intens.
Am vizitat și un butic cu o cifră de afaceri de 3 miliarde yuani (circa 100 milioane de euro). Se ocupă doar vinuri premium, Romanée-Conti, Barolo, vinuri de 30 000 euro și mai scumpe. Reprezentanții acestui butic au degustat vinurile de la cele 6 companii reprezentate aici și deja se discută parteneriate că să ajungă și vinurile noastre pe raft.
Mă bucur că și din partea noastră, tema de acasă a fost bine făcută. Prezentări, degustări, directorii au dus cutii, au turnat vinuri, au comunicat direct, a fost un efort conjugat. Ambasada ne-a fost alături.
Ambasadorul din Japonia, apropo, e un fidel cititor al blogului și a cumpărat ghidul Fine Wine Guide deja a doua oară pentru Ambasadă…
Excelența Sa, Dumitru Socolan, a fost foarte activ! A fost alături de noi tot timpul. Eu nu știu cum a făcut, dar a reușit să invite la evenimentul nostru a 2-a persoană ca importanță din Guvernul Japoniei! Am văzut că este bine primit, atât de conaționali, cât și de parteneri. Pot spune că este un adevărat Wine Ambasador și îi suntem mulțumiți pentru implicarea sa.