Nou: seria Empirico de la Apriori Wine
Îmi place să urmăresc evoluția brandului Apriori Wine, un proiect „privat label” din Republica Moldova. Întâi un spumant reușit, apoi vinuri liniștite, ca recent să aflăm că a luat titlul „best producer” la ediția de iarnă a Berliner Wein Trophy.
A fost o veste surprinzătoare, în contextul în care Apriori nu este un producător clasic, cu tot ciclul de producție. Vorbim de un proiect local, dar bazat pe un model european, cum este „négociant du vin” în Franța — un intermediar între vie și consumator. Vinurile sunt produse pe platforme străine și materie primă cumpărată, dar cu tehnolog propriu și cu o puternică rețea de promovare și distribuție.
Rețeta Apriori s-a dovedit a fi de succes în Republica Moldova. Unul din produse sele de bază, spumantul Glera Brut, s-a ales în acest an cu medalie de aur la Mundus Vini și argint la Berliner — o dublă confirmare la două dintre cele mei serioase competiții, în care vinurile sunt degustate „în orb”.
Astăzi suntem însă în fața unei alte mari noutăți ale companiei: o serie de 6 vinuri, încadrate într-o gamă nouă cu genericul Empirico. Vinurile sunt produse în colaborare cu Imperial Vin Grup.
Am primit un ușor șoc cultural când am întrebat despre rădăcina denumirii noii linii.
„A priori – un termen des utilizat în filosofie de I. Kant, pentru a indica ceea ce nu depinde de experiență, spre deosebire de ceea ce este definit prin știință și cercetare – a posteriori. Dimpotrivă, a posteriori este ceea ce rațiunea primește apoi, avand la bază deja cunoștința și experiența, și cel mai apropiat și des sinonim folosit este „empirico” italian. Aici dacă filosofăm la idee, ar fi un opus, al sensului A priori, din ceea ce este clar pentru fiecare din noi, cuvântul ”vin” (de casă), ajungem (transformăm) la un nivel de experiență/măiestrie (vin de calitate), cu trăsături de avansare în ceea ce facem. O teorie bazată doar pe experiență, fără substrat teoretic. Și la final ca un fel de convingere, toți moldovenii spun, ”Practica, bate gramatica”. Nu ne-am învățat de la cineva, am atins succesul pin muncă, experiență proprie”
Nu degeaba se spune că o sticlă de vin conține mai multă filosofie decât o carte!
Așadar, două cupaje albe, din roada anului 2019, opuse ca stil. Feteasca Albă și Chardonnay pentru cei care caută un vin lejer, fără parfum debordand, dar și un asamblaj de Viorica & Glera pentru amatorii stilului expresiv.
După ele vine un Rose fructat și sprinten, din Merlot, cu arome de căpșune și zmeură, dar și un alcool ușor sus (14%).
La roșii, iarăși vorbim de 2 stiluri diferite. Pentru cei care caută fruct, există cupaje de Rară Neagră & Malbec, plus o Feteasca Neagră, alături de Ancelotta (un soi de origine italiană).
Iar pentru cei care caută ciocolata și lemnul într-un vin, alături de o corpolență mai mare, există Saperavi (un soi care pur și simplu nu face vinuri rele în Republica Moldova!).
Vinuri corecte la un preț foarte corect: 80-90 lei. Cel mai mare atu al companiilor de acest gen este anume RPC: ele au independența și experiența de a caută cel mai bun produs, la cel mai mic preț. Apriori demonstrat.
Noile vinuri urmează să ajungă degrabă pe raft (sperăm și noi să avem acces cât mai curând la raft), iar dacă vreți Apriori acasă – au livrare la DrinStock. Noroc și sănătate!