Cel mai scump vin din Moldova: 1 000 de lei!
Castel Mimi a lansat zilele acestea cel mai scump vin din Republica Moldova – Cabernet Sauvignon Reserve 2012 – care pleacă de la producător cu, nici mai mult nici mai puţin de… 1 000 de lei! Peste hotare, nu o fi poate de mirare un preţ de 50 USD pe sticlă, dar pentru realităţile din R.Moldova chiar este ceva ieşit din comun. Castel Mimi Cabernet Sauvignon 2012 sare cu mult peste vârfurile de lance de până acum – Taraboste sau Negru de Purcari.
Merită sau nu vinul un asemenea preţ? Este prima întrebare pe care şi-o pun toţi la auzul noutăţii.
Este „obraznic” din partea companiei, are costuri de producţie ridicate, e marketing la mijloc sau un vin care merită? Nu obişnuiesc să dau verdicte, dar trebuie să recunosc, chiar şi pe mine acest preţ m-a şocat, uşor spus. Întâi de toate, trebuie să fac o precizare: am mai plătit în viaţa mea 50 USD pe o sticlă: odată în Italia, pentru un Barolo 2011 bun, altă dată – în Turcia, pentru un vin mediocru (unde însă taxele dictează).
În cazul nostru, este vorba de un vin de soi – unul dintre cele mai răspândite în lume – Cabernet Sauvignon. Anul 2012, considerat unul foarte bun pentru recolta de struguri roşii din Moldova. Vinul este produs în ediţie limitată, doar 3 000 vor merge în vânzare – şi doar în segmentul premium. Vinul este semnat de vinificatorul Oleg Boboc, considerat unul dintre cei mai buni oenologi din Moldova.
Cabernetul a fost maturat 24 de luni în butoaie noi de stejar franţuzesc. Are arome puternice de vișină, cireașă și ciocolată. Un gust exploziv, fructe roşii, care culminează într-un post-gust de lungă durată, cu nuanțe intense de lemn de stejar și piper. Taninii dulci, atent modelați de oenolog, se îmbină într-o textură unică, fascinantă, alături de o aciditate fructuoasă.
Vinul este îmbuteliat în sticlă italiană, iar eticheta a fost tipărită în Polonia. Vă atrag atenţia – 1 000 de lei este preţul producătorului, cu marja comercianţilor va fi şi mai scump.
Vinul a trecut un prim test internaţional la concursul Mundus Vini – unde a obţinut medalia de aur. Spre deosebire de alte competiţii, mai mult sau mai puţin comerciale, Mundus Vini este o referinţă respectată în mediul oenologilor. Înainte de a fi influenţat de preţ sau medalii, eu degustam vinul (încă fără etichetă) în decembrie 2015 şi spuneam atunci că acest vin va fi hit. Este adevărat, nu ştiu dacă puteam spune că va fi un hit de 1 000 de lei. Pe plan local, primul cumpărător pe care l-am văzut comandând vinul este nimeni altcineva decât bloggerul rus Ilia Varlamov. El l-a solicitat într-un restaurant de lux din capitală. Mi-a spus că nu vede nimic de mirare, ţinând cont că în Rusia cel mai ieftin vin pe care-l cumpără porneşte de la 20 USD.
De altă parte, mai mulţi specialişti pe care i-am întrebat spun în unison: vinul e bun, rotund, corect, excepţional, dar totuşi – 1 000 de lei?! Într-un comentariu pe Facebook, ministrul agriculturii, Eduard Grama, zicea că trebuie consumatorul să decidă într-un final dacă e gata să dea acest preţ.
În apărarea preţului, directorul Castel Mimi, Cristina Frolov, spune că strugurii au fost recoltaţi de pe o podgorie specială, vinul a fost maturat în cele mai scumpe butoaie (900 euro un singur barrique), e cea mai scumpă sticlă şi etichetă din toată gama produsă de companie. „Dar nu cheltuielile mari justifică, în primul rând, poziţia noastră. Este un preţ care vorbeşte de atitudinea noastră faţă de acest produs. E sufletul nostru. Vrem să-l preţuim. E un produs de excepţie, nici eu nu-mi permit să-l beau decât la ocazii foarte-foarte rare”, spune Cristina. Ea afirmă că vinul are un potenţial bun de păstrare. „Chiar şi dacă nu o să se vândă, nu vom coborî preţul. Îl vom păstra în colecţie pentru că suntem siguri – preţul doar va creşte cu timpul”, mai adaugă Cristina.
Înţeleg poziţia companiei, admit poziţia criticilor. E mult sau puţin 1000 de lei pentru Cabernet Sauvignon Reserve 2012 – timpul şi consumatorii ne vor demonstra.
Până atunci, mi-a plăcut nota dată de consilierul CMC, Victor Lutenco: „Cred că e cel mai bun vin din Moldova! Dacă sunt oameni care nu sunt de acord, sunt gata să fac degustarea argumentelor!”.
Aşadar, stimaţi cititori, ce opinie aveţi? Sper să avem o dezbatere bazată pe argumente.
Una e clar, au intrigat in primul rind cu pretul, vreau sa cumpar si eu o sticla…. da cin ma gindesc ca pot lua 4 in locul ei…. ma mai gindesc 🙂
Produsele mai „bugetare” de la MiMi ofera calitate comparabile cu acele de la Vinaria din Vale la jumatate de pret. Un vin de la Cricova de pret similar lasa impresie mult mai buna. Din experienta proprie , rezulta, e marketing pur in stilul „Purcari”. Rebranding, etichete albe, multa pompa la LeoGrand – nu e momeala suficienta pentru intelgatori. Pentru Glamur, proabil… Nu si pentru noi
Má inereseaza de unde pot cumpara??? Traiesc in Madrid