Drumul vinului în China

China a fost, în 2017, principala piață pentru vinul moldovenesc îmbuteliat, fiind declarată de Wine of Moldova drept o destinație strategică pentru vinul moldovenesc. Și-au îndreptat privirea spre țara Dragonului Roșu atât marii, cât și micii vinificatori de la noi. În scurta călătorie avută la mijlocul lunii mai, la Beijing, am putut afla mai multe despre comerțul cu vinul moldovenesc aici.

Am fost întâlniți la aeroport de Min Cho, un tânăr care se ocupă de importul și distribuția vinurilor Carpe Diem, semnate de vinificatorul Ion Luca, dar și a altor câteva branduri din Moldova. Mergem direct la restaurant, pentru a lua prânzul. Intrările pe autostradă seamănă cu adevărate temple, la propriu și figurat.

Primul lucru care mă uimește este numărul infinit de autostrăzi: sunt multe, mari și des utilizate. „Atât de des utilizate că stăm mai mult în ambuteiaj decât mergem. Le mai spunem — parcări”, glumește Min Cho. Și eu îmi aduc aminte că am văzut la TV știri despre cele mai mari ambuteiaje anume în China. Un alt aspect care mă uimește: contrar așteptărilor, nu văd pe drumuri hârburi mici, ci în marea majoritate — mașini europene de dimensiuni mari. Min Cho ne plimbă cu un Jaguar roșu, despre care se scuză că-i „cam mic”… Așadar, știrile despre creșterea PIB-ului chinez sunt chiar resimțite la nivelul omului de rând, prin mașini scumpe, apartamente spațioase sau restaurante bune.

Suntem bineveniți, așadar, la un restaurant de clasă superioară din Beijing. Chiar la intrare, ne salută un roll up cu vinurile Carpe Diem și logoul Wine of Moldova. Stă de ceva timp aici, nu a fost pus special pentru noi. Administratoarea restaurantului face o poză cu Ion Luca: în general, este un semn de respect când însăși vinificatorul (și mai ales din Europa) îți calcă pragul.

Produse de marketing și pe fiecare masă: Wine of Moldova stă în oferta specială recomandată vizitatorilor.

Înainte la plăcinte! Ceea ce vedem aici nu e nici a 5-a parte din ce urma să mâncăm. Sunt aduse porții mici și diferite, însoțite de condimente, usturoi, tot felul de sosuri și picanterii.

Importatorul profită de prezența vinificatorului ca să facă împreună recomandări de wine pairing și așa îmi dau seama că toate închipuirile pe care le am eu despre consumatorul chinez și gusturile lui sunt mai mult decât superficiale.

„Merge foarte bine Feteasca Neagră și Bad Boys, mai slab – cu albele”, spune importatorul. Undeva, există și o explicație, ținând cont de numărul farfuriilor cu condimente prezente pe masă.

Dar, Min Cho nu lasă ușor mâinile în jos, așa că va găsi în curând o soluție: să recomande vinurile albe pentru diferite cocktailuri. Iar cu această ocazie, la Beijing este invitat separat un specialist în facerea cocktailurilor din Moldova. Este uimitor cât de serios se atârnă de business acești oameni!

Experții moldoveni în facerea cocktailurilor au mers împreună cu importatorul chinez la piața de fructe și legume, au ales împreună cele mai reușite combinații de fructe & vin, ca mai apoi să facă training pentru angajații restaurantelor care vor servi vinul moldovenesc în cocktailuri.

Mai târziu, cu tot grupul de 330 de jurați ai Concours Mondial de Bruxelles, vom poposi la o vinărie foarte celebră din China. Este și un muzeu al vinurilor lumii aici și mulți străini mă trag de mânecă să-mi arate: ia’ uite, sunt și vinuri din Moldova, Purcari și Carpe Diem!

Încheiem de la început, la Marele Zid Chinezesc. Moment simbolic: Ion Luca celebrează urcatul zidului chinezesc, la propriu și la figurat, cu un gât de Carpe Diem. Trăiește clipa!

 

Comentează

comentarii

You may also like...

1 Response

  1. 7 august 2018

    […] i s-a întâmplat lui Min Cho, un importator de vinuri moldovenești în China. L-am cunoscut în primăvara curentă, când am fost la un concurs de vinuri în […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *